Skip to content

Първата Разходка до Свети Стефан

януари 27, 2010

The blog article in English

Първото ми посещение до югоизточните брегове на Адриатика започна в синьо и бяло. Ще кажете, но това е характерно за района, с какво си мислиш, че ни изненадваш; и ще сте прави, но само до момента, в който ще обърна представите ви в напълно неочаквана посока. След като самата аз открехнах шлюзове и през процепите на сънливия ми поглед от преситеното пространство в мен нахлуха тези два преливащи с талази цвята, имах нужда от време да установя морето ли съм уловила в мрежите си или аз съм тази все още в плен на сладките си сънища?! Събуждането по време на развиделяване е винаги сюрреалистично; още повече, бегло познавайки точно тази фаза от действителността, но най-вече неземното видение пред мен подхранваше усещанията ми до мистичност. Трябваше да измина път през лабиринт, лъкатушейки по асфалтови завои и провирайки въображението си сред масиви растителност, за да намеря изход от магията. Синьо-бялата бездна, в която плавно се спусках от висините, се разкри пред мен като каньона на река Морача.

свети стефан

От този миг насетне, цветовете щяха да се влеят в нейното корито и, вече във властта й, да придобият оттенъците на смарагд. Следвайки по непресъхващата й кристална нишка, водните стихии щяха да променят форми и големини, реката в езеро, езеро в морето, но нищо нямаше да може да смути вечността на това благородно синьо-зелено присъствие. Спомените ми от цялото пътуване до първата ми среща с Черногорска Адриатика са пълни с доминираща природа. Гористи, скални, водни, знаменателни съпътешественици; твърде често в контраст с творенията на човека. Съвременната архитектура в Черна Гора е подобие на нашата след социализма и столицата й не прави изключение. Сградите са хаотични, невзрачни, безидейни, но компенсиращи с богатство от цветове и материали. Характерно за цялото крайбрежие е важащото с пълна сила и за нас самите презастрояване; процес-антипод на състоянието при западния й съсед Хърватска. Предвид факта, че преминах Подгорица транзит и въпреки желанието си, не я запомних с друго отличително, освен любопитния масив кипариси, израстнали от ветровете под наклон или в поклон, за да ни посрещнат, както подобава; също и че, прекосявайки заедно града, много скоро след това Морача щеше да ни каже „сбогом“, за да се влее в Шкодренското езеро.

Там, в дома им, изплакнах и налях очи, взирайки се в неговата необятност; потопила пръсти, за да се здрависам и запазя спомен. Освен с риба, водите на езерото изобилстват от значими факти. Именно на него, най-голямо на Балканите, се пада и честта да свързва и разделя, според настроението, Черна Гора и другата нейна съседка. Поглеждайки към хоризонта в източна посока, въоръжени с остър поглед и повече въображение, може да успеете да забележите земите на Албания. Не, обаче, с височайшия си ранг, а с неговата твърдина, приютена в крепостта Лесендро, то спечели моите симпатии. Мила и незабравима среща, но е време да се продължи напред, защото ме очакват моите същински домакини. Предстои да ме посрещне Будванската Ривиера и да бъде мой любезен придружител. Ще си говорим само с поглед, защото се разбираме безмълвно; надникне ли в очите ми, ще зърне дълбини, изпълнени с копнение. Моя вярна приятелка, ще ме поеме бързо за ръка и отведе до неговия остров, при сърцето ми, до любимото море. Единствен допир между нас и вече ще сме цяло двамата…

Свети Стефан е мечтателен малък остров, първи пристан за моята любов и сигурно убежище за обитателите си навремето. Защитен околовръст с дебели крепостни стени, днес почти изцяло е запазен в първоначалния си вид. От автентично средновековно рибарско селище, в средата на отминалия век се превръща в град-хотел с обновени в лукс интериори и опазена в старинния си облик романтична атмосфера. Още тогава се слави като известен сред известните курорт. Три знаменателни дами са били сред неговите гости, медам Монро, Лорен и Шифър. Островът е достъпен по тесен, изкуствено насипан провлак, но, понастоящем с „частен“ и „в ремонт“ статут, е затворен за отсядане. За сметка на това, двата му неустоими плажа посрещат посетители без ограничения; единствените им условия са малко джобни пари и много желание.

No comments yet

Вашият коментар

